Το “τζάμπα”. Τούρκικη λέξη. Θα έλεγα και εν πολλοίς ανατολίτικο κατάλοιπο
Αντιδημοφιλής ανάρτηση
Το “τζάμπα”. Τούρκικη λέξη. Θα έλεγα και εν πολλοίς ανατολίτικο κατάλοιπο
“Τζάμπα ήρωες”. “Τζάμπα μάγκες”. “Τζαμπατζήδες”
Στην νεοελληνική έχουμε το “δωρεάν”. “Δωρεάν μετάβαση στην Αθήνα και δωρεάν είσοδος …….”
Το “δωρεάν” είναι πολύ καλύτερη λέξη και με πιο ηθικό υπόβαθρο από το Τούρκικο “τζάμπα”.
Προϋποθέτει ότι κάποιος κάνει μια δωρεά. “Δωρητές”. Χάριν του κοινού καλού κάποιοι προσφέρουν για να απολαύσουν κάποιοι άλλοι ένα αγαθό.
Και πόσο πολύ σπουδαίο είναι αυτό όταν το “δώρο” αφορά πνευματική τροφή.
“Δωρεάν μετάβαση στην Αθήνα για δωρεάν παρακολούθηση συναυλίας κλασσικής μουσικής”
Ποιος είναι ο “δωρητής”; Ποιος προσφέρει; Υπάρχει “δωρητής”; Είναι “δωρεάν”; ΄Η είναι κάτι άλλο που έχει να κάνει με το ανατολίτικο τζάμπα;
Κάποιοι θα πληρώσουν άθελά τους μέσω της φορολογίας τους για αυτά τα “δωρεάν”. Θα πληρωθεί το λεωφορείο, θα αμειφθούν οι μουσικοί , οι τεχνικοί κλπ. Δεν είναι δωρεάν λοιπόν
Ποιος θα τους πληρώσει; Εσύ φορολογούμενε. Εσύ επαγγελματία που καταβάλλεις υπερβολικούς φόρους και τέλη.
Γιατί μετάβαση “δωρεάν” μεθαύριο και όχι “δωρεάν” προχθές στον Ριγκολέτο. Γιατί “δωρεάν” στην κλασική μουσική και όχι “δωρεάν” στην Πάτι Σμιθ ή σε ένα φεστιβάλ τζαζ; Γιατί όχι “δωρεάν” μετάβαση στο Κυκλαδικό μουσείο με τις εκπληκτικές περιοδικές εκθέσεις; Ποιος αποφασίζει; Ποιος επιλέγει; Ποιος ευκατάστατος ή αμειβόμενος από τον Κρατικό κορβανά θα δεχθεί να πάει τζάμπα με χρήματα δικά μου και δικά σου;
Και τα τελευταία χρόνια όλοι “δωρεάν”, “τζάμπα” δηλαδή, στο εκπληκτικό φεστιβάλ Ναυπλίου;
Γιατί “τζάμπα”, να πληρώνουν δηλαδή οι φορολογούμενοι για να εισέρχεται χωρίς εισιτήριο κάποιος πολύ πλούσιος; Ισως κάποιος που ήδη αμείβεται ως αιρετός με τα χρήματα του φορολογούμενου ή και με δάνεια που παίρνει το Κράτος; Γιατί να εισέρχεται χωρίς εισιτήριο κάποιος που πιθανόν την ίδια ημέρα να αγόρασε πανάκριβα συνολάκια και ακριβά λινά κοστούμια για να κάνει την “δωρεάν” εμφάνισή του;
Το κυριότερο όμως είναι ότι το “τζάμπα” υποβαθμίζει αυτό καθαυτό το σπουδαιότατο πολιτιστικό προϊόν. Είναι αδιανόητο να πληρώνουν οι χρήστες αδρά την υποκουλτούρα και την ίδια στιγμή τα σπουδαία πολιτιστικά να τα λαμβάνει “δωρεάν”, που δεν είναι δωρεάν διότι οι μουσικοί πληρώθηκαν με χρήματα από την φορολογία.
Δεν λέω ότι δεν πρέπει να κάνουμε στοχευμένες πολιτικές ενίσχυσης των σπουδαίων πολιτιστικών δρώμενων
Να πληρώσουμε όλοι οι φορολογούμενοι για να παρακολουθήσουν οι μαθητές των Ωδείων της πόλης μας τις μεγάλες συναυλίες. Να τους στείλουμε στο Ηρώδειο στον Καβάκο αρχές Ιουλίου.
Να πάνε στο νέο μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Φιξ και στην Εθνική Πινακοθήκη οι μαθητές του Καλλιτεχνικού Σχολείου Αργολίδας.
Να δούμε τρόπους ενίσχυσης ανέργων και φτωχών που επιθυμούν πολιτιστική τροφή.
Αλλά αυτό το τζάμπα αδιακρίτως με ενοχλεί.
Και θα αλλάξει.
Ιδού το αύριο, φίλοι μου
Εισιτήρια για το μουσικό φεστιβάλ Ναυπλίου. Το πρόγραμμα γνωστό μήνες πριν. Προπώληση εισιτηρίων. Οι ξενοδόχοι να γνωρίζουν και να κάνουν πολιτικές προώθησης. Ετσι επιστρέφει στην κοινωνία μέρος των αναγκαίων δαπανών. Και δωρεάν είσοδος στους μαθητές των Ωδείων. Και αυτό το δωρεάν δεν είναι τζάμπα, διότι οι πολίτες θα γίνουμε όλοι μαζί πραγματικοί δωρητές. Και θα είμαστε δωρητές διότι θα γουστάρουμε να ενισχύσουμε τα παιδιά. Οχι κάποιον πλούσιο που θέλει να μπαίνει έτσι
Για να ακούσω σκέψεις….Κώστας Καράπαυλος
